Article épinglé

vendredi 17 octobre 2025

Ryanair y la segunda ola de desmontaje de la soberanía

mercredi 15 octobre 2025

Chine - Tibet: le film de Jean-Michel Carré que Arte ne veut pas diffuser

 SOURCE: https://www.librairie-tropiques.fr/2025/09/pinpin-au-tibet.html

 
 
Arte, une chaîne enchaînée à la sinophobie

par André Lacroix

On nous annonce la diffusion sur Arte, le mardi 5 mars 2024, d’un documentaire d’1 h 30, déjà visible sur Youtube, intitulé « le Tibet face à la Chine, le dernier souffle ? », réalisé par François Reinhardt (1), qui ne cache même pas son intention de refléter le point de vue revanchard des exilés tibétains, sans la moindre considération pour les 6 millions de Tibétains restés au Tibet qui voient leurs conditions de vie s’améliorer d’année en année.

Pourquoi cette diffusion en mars 2024 ?

      Le 27 septembre 2023, en préouverture du Festival des Écrans de Chine à Paris, le réalisateur Jean-Michel Carré, auteur d’une quarantaine de films et couronné par une vingtaine de prix (dont Cannes, Berlin, ainsi qu’une nomination aux Emmy Awards), y projetait son dernier opus : « Tibet, un autre regard », fruit de nombreux contacts sur le terrain et d’une impressionnante collection d’archives. (2)

      La RTBF avait programmé pour le 11 novembre 2023 la diffusion de ce documentaire (en version raccourcie). Mais cette diffusion n’a jamais eu lieu. Arte non plus n’a jamais diffusé le documentaire. Pourquoi ce silence ? Comment expliquer la déprogrammation de la RTBF et la non-diffusion d’Arte ? Seule explication possible : des pressions auxquelles Arte, et par ricochet la RTBF, n’ont pas eu le cran de résister.

      Jean-Michel Carré s’était déjà plaint de pressions subies en cours de réalisation de son film. Il faut écouter – ça ne dure que 3 min 49 l’interview qu’il a donnée à CGTN France le 01/03/2022 : https://www.facebook.com/watch/?v=481348356802595. Tant bien que mal, il a quand même réussi à ficeler son projet et à y intégrer tous les aspects importants de la « Question tibétaine », des réalités mal connues des Occidentaux biberonnés aux mantras de la tendance « Free Tibet ». Mais la simple présentation de certaines vérités historiques et de constatations sur le Tibet actuel a suffi à faire écumer de rage certain(e)s adeptes inconditionnel(le)s du dalaï-lama et de son entourage. Ainsi, après la projection du film à Paris, a-t-on entendu la sinologue Marie Holzman (arrivée en retard) accuser violemment le film d’être: « partial », « prochinois », « antiaméricain », de « ne pas donner la parole aux Tibétains » et de «  ridiculiser le dalaï-lama », toutes accusations fausses auxquelles Jean-Michel Carré n’a eu aucune peine à répondre calmement.

Arte soumise aux vents dominants

      Mais ce réquisitoire de Marie Holzman et consorts a dû faire mouche sur la rédaction d’Arte, toujours prête à prêter une oreille attentive aux contempteurs de la Chine et aux adorateurs du dalaï-lama. (3)

LaDepeche.fr

      Tout nous porte à croire – qu’on nous prouve le contraire ! – qu’Arte, dont le Conseil de surveillance est dirigé par un certain Bernard Henri-Lévy, s’est complaisamment inclinée devant les pressions des ennemi(e)s de la République populaire de Chine, obtenant ainsi le remplacement du documentaire exemplaire de Jean-Michel Carré « Tibet, un autre regard » par un ersatz partial, signé François Reinhardt « Le Tibet face à la Chine, le dernier souffle ? ».

Des sources clairement partisanes

      Notre intime conviction se base notamment sur la personnalité de celles et ceux auxquel(le)s Reinhardt adresse ses remerciements dans le générique de fin de son « documentaire » :

- Katia Buffetrille, co-autrice de Le Tibet est-il chinois ?, un ouvrage, prétendument scientifique, mais en réalité partisan, regorgeant d’omissions, de distorsions et d’interprétations abusives (4) ; elle est aussi co-autrice d’un article publié dans Libération, faisant preuve de révisionnisme, voire de négationnisme, à propos des liens entre les dignitaires tibétains amis du dalaï-lama et les explorateurs nazis au Tibet (5)

- Robert Barnett, un des fondateurs et ancien dirigeant du TIN (Tibet Information Network), qui a été longtemps financé par le NED (National Endowment for Democracy), branche civile de la CIA ;

- Jean-Pierre (?) Donnet, auteur de Tibet mort ou vif, un grand classique, vieux de trente ans, de la littérature de propagande « pro-tibétaine », qui a connu plusieurs rééditions et qui est toujours brandi par les adeptes d’un « Tibet libre » malgré ses partis-pris et ses indigences patentes (6) ; à noter ici un indice supplémentaire de la désinvolture des auteurs du « reportage », qui attribuent à Donnet un prénom qui n’est pas le sien : en fait, il s’agit de Pierre-Antoine Donnet ;

- Vincent Metten directeur des politiques européennes pour l’ICT (International Campaign for Tibet), en Belgique. Rappelons que l’ICT est une ONG enregistrée auprès du département de la Justice des États-Unis et possédant des bureaux à Washington, Amsterdam, Bruxelles et Berlin ; elle est financée par des dons privés et par … le NED ; Vincent Metten est un porte-parole, parmi d’autres, du Congrès des États-Unis (7) ;

- Mélanie Blondelle, chargée de politiques et de plaidoyer au sein de cette même ICT ;

- Marie Holzman, la passionaria antichinoise qui a témoigné publiquement son dévouement au culte du dalaï-lama.

 


NEOCOLON(IA)LISMO DIGITAL: EL TRASFONDO POLÍTICO DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL por María Zajarova

 A principios de julio, el Ministerio de Asuntos Exteriores de Rusia celebró una sesión de alto nivel centrada en las tecnologías de la información y la comunicación, con especial atención a la inteligencia artificial (IA). Aunque el comunicado oficial resumía los resultados del encuentro, en realidad se trató del punto de partida para un trabajo estratégico de largo alcance. La reunión impulsó una reflexión profunda dentro del Ministerio sobre la necesidad de adaptar su estructura y funcionamiento a los desafíos de la IA en el contexto internacional.

Uno de los aspectos más relevantes del debate —y accesible al público— es el análisis del trasfondo político de la transformación digital y del papel que deben jugar en ella las tecnologías basadas en redes neuronales. No cabe duda de que la IA, motor principal de la llamada cuarta revolución industrial, está dando forma a un nuevo orden económico, social y cultural. La industria, las finanzas y la gestión estatal ya evidencian estos cambios.

Sin embargo, el rápido avance del aprendizaje automático también revela una dimensión política cada vez más marcada. Para entender las implicaciones más profundas de la digitalización, es esencial examinar el sistema de valores ideológicos que orienta a los actores globales que lideran el desarrollo de la IA.

Ese sistema responde a una lógica de pensamiento neocolonial.

 ARTICULO COMPLETO : https://elsudamericano.wordpress.com/2025/09/05/neocolonialismo-digital-el-trasfondo-politico-de-la-inteligencia-artificial-por-maria-zajarova/

 

Archéologie des utopies capitalistes: Space Relations (Donald Barr, 1973)

 SOURCE: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_Relations

Space Relations: A Slightly Gothic Interplanetary Tale is a space opera novel by Donald Barr, originally published on 17 September 1973 by Charterhouse and distributed by McKay.[2] It was reprinted by Fawcett Crest Books in February 1975.[3] It is one of only two novels Barr is known to have written, the other being A Planet in Arms.[4]

Space Relations
First edition
AuthorDonald Barr
Cover artistGuy Fleming
LanguageEnglish
GenreScience fiction
Set inFuture
Published17 September 1973
PublisherCharterhouse
Publication placeUnited States








In the future, humans have formed an intergalactic empire ruled by aristocrats. During a time of war with the Plith, an empire of ant-like alien bug people, ambassador John Craig, a formerly Liberal Earth man in his 30s, is dispatched to the strategically important planet Kossar, a human colony that was settled by the Carlyle Society as a place of exile for political extremists and now is ruled by an oligarchical high council of seven nobles, each of whom is in charge of a different domain with its own traditions. Their boredom and absolute power have driven them to madness, to the point that Kossar's entry into the empire has been stymied by the Man-Inhabited Planets Treaty's clause (written by Craig) against alliances with slave owning societies, due to its practice of kidnapping humans to become illegal playthings of the galaxy's super-rich.

Craig, who now is campaigning to bring Kossar into the empire, had previously been to the planet when the passenger ship on which he was travelling on a return trip from the Betelgeuse Conference was captured by space pirates. While en route to Kossar, one of the pirates awakened Craig and the other prisoners to rape a 15-year-old virginal redheaded female captive in front of them; the rapist's fellow pirates later hear of this and dock his pay as punishment for spoiling her market value. Craig then spent two years as a slave of the beautiful, sensual, and sadistic Lady Morgan Sidney, the only female member of the oligarchy, with whom he became romantically involved. Together, they lived in her castle, ruling over and engaging in sexual relations with those under their dominion, including an enslaved teenager at a clinic used to breed enslaved people. When Craig stumbles on hints of an alien invasion, he realizes he must escape to save humanity.

Craig is depicted as undisturbed by Lady Morgan's sadism. When he is ordered to sexually assault the enslaved teenager, he enjoys his participation in the act.[5]

Reception

In 1973, Kirkus Reviews described the novel as "a coruscatingly literate tale for grown-ups".[6]

In 2008, the novel was criticized by Pornokitsch for devoting too much attention to character development rather than world-building.[7] The review notes that the narrative is split in two, between the present-day official visitation of Craig to the planet Kossar, and his past experiences as Lady Morgan's slave.[7]

The novel's events are set during a war between intergalactic human empire and "sinister" bug people. The world of Kossar is human, but independent of the empire due to its ruling aristocracy's refusal to abolish the slave trade, which represents the very foundation of Kossar's class system and economy.[7] The review notes that the novel does not fully explore these premises. The war is used to explain why a "backwater world" like Kossar became important to the empire, but the conflict is merely referenced and not actually depicted. The novel also hints at the complex politics of both Earth and Kossar and their roots in Machiavellianism, but these politics remain largely unexplored.[7]

The main theme of the novel is the "torrid romance" between a slave and his owner (John Craig and Lady Morgan). This allows the author to explore the issues of slavery and domination. The reviewer notes however that neither character experiences growth or change through the novel's events. He found both main characters to be "fairly obnoxious".[7] While the author repeatedly reminds the readers that slavery is wrong, he tries to depict both Craig and Morgan as wise, talented, and heroic. The reviewer finds it hard to view them as heroes, since their actions are not heroic in nature. Throughout the novel, both main characters "freely kill, torture, seduce and make sweeping political decisions on behalf of thousands of people".[7]

Another flaw of the novel is its depiction of Craig as a poet. The prose of the novel is interrupted by the character's poetic compositions, including a number of sonnets. The reviewer sees this as a failed attempt to add depth to the character, and finds these interruptions to be irritating.[7]

The novel was described in a Vice article as "both comically amoral and insufferably pretentious. To be fair, these traits were common in 1970s sci-fi."[5] Becky Ferreira has described the novel as "highly unsettling", due to its depiction of rape of enslaved people, particularly teenage girls, and other coercive sex acts. The sex acts described are performed "for the dual purposes of entertainment and controlled procreation".[5] Ferreira found disgusting the novel's fixation on the sexualization of adolescents. She notes that the adult characters are subjected to infantilization. The novel's dialogue includes "casually unsettling observations". She cites as an example a character remarking that pederasty lacks "aesthetic appeal".[5] She views the novel as sexualizing minors and fetishizing rape.[5]

Space Relations saw increased public attention after Jeffrey Epstein, Barr's former employee, who he hired without teaching credential at a high school, died in jail, due to the similarities between the violent sexual depictions in Space Relations and Epstein's sex trafficking activities and obsessions, along with the crimes of his associate Ghislaine Maxwell. Sellers of the novel on eBay explicitly advertise its connection to Epstein in their descriptions of it.[5] It was also included as a key plot point in the season 4 finale of the legal drama The Good Fight.

References
 
Jared (May 20, 2008). "Underground Reading: Space Relations by Donald Barr". Pornokitsch. Retrieved February 14, 2020.
  • Space relations; a slightly Gothic interplanetary tale. (Book, 1973) [WorldCat.org]. OCLC 856626.
  • Donald Barr (1973), Space Relations, Charterhouse
  • Donald Barr (1975), Space Relations, Futura Publications
  • "AG Barr's father warns of 'dictatorship'...in outer space". Spectator USA. April 4, 2019. Retrieved February 14, 2020.
  • Becky Ferreira (August 16, 2019). "Epstein Truthers Are Obsessed With a Sci-Fi Book About Child Sex Slavery Written by Bill Barr's Dad". VICE. Retrieved February 14, 2020.
  • "Space Relations". kirkusreviews.com. Retrieved February 14, 2020.